Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Duch nad propastí

Smršť článků na téma církevních restitucí, která zaplavila blog na idnes, lze ve velké většině charakterizovat slovy: Piš zostra to, co lidé chtějí slyšet, a bude ti karmováno. Že překrucuješ pravdu? Že si upravuješ historii k obrazu svému? Koho to zajímá? Účel světí prostředky.

Stát již dvě desetiletí řeší způsob vyrovnání s církvemi a náboženskými organizacemi. Abychom si mohli popsat, o co zde vlastně jde, je třeba malý historický exkurz.

Církve na našem území působí již více než tisíc let. V době christianizace v 8. a 9. století zde hrály prim pohanské kulty, mezi židy rozptýlenými v diaspoře se udržovala židovská víra. Ateismus, nevíra v nadpřirozeno, nebo chcete-li v transcendenci, neexistovala, tento fenomén přineslo prakticky až osvícenství.

Křesťanská víra, která vzešla z židovské víry a z učení Ježíše Krista a jeho následovníků, se velmi rychle rozšířila po území imperia romana. Zprvu byl křesťanský kult pronásledován, ale císař Konstantin svým křtem udělal z křesťanství státní náboženství.

Na české území pronikalo křesťanství zprvu od franckých kněží, později, za knížete Rastislava, přišli na jeho pozvání hlásat víru v trojjediného Boha bratři Cyril (civilním jménem Konstantin) a Metoděj (civilní jméno není známo) ve staroslověnštině. Křesťanství bylo v té době velmi revoluční a pokrokové, neboť šířením písma (ať již cyrilice nebo latinského) a vzdělanosti pozvedávalo zdejší primitivní kulturu. Také zakazovalo lidské oběti, namísto úlitby bohům zavádělo morálku dle desatera a učilo lidi smýšlet altruisticky.

Již koncem desátého století vzniká na Břevnově klášter řádu svatého Benedikta. V následujících letech je na našem území založeno velké množství mužských i ženských klášterů. Zde žijí řeholníci v chudobě a modlitbách. Zatímco některé řády jsou více zaměřeny na pěstování vzdělanosti s proslulými klášterními knihovnami obsahujícími knihy zdaleka ne jen křesťanské, jež se zde i opisují, jiné řády koncentrují pozornost na pomoc chudým a nemocným (z nichž mužský řád křížovníků s červenou hvězdou založila svatá Anežka Česká, sama klariska).

Jak bylo ve středověku zvykem, platilo v Evropě již tehdy pravidlo cuius regio eius religio, tedy čí vláda, toho víra, takže poté, co panovník přijal křesťanskou víru, učinili tak i jeho poddaní, alespoň formálně. Církev se pod českými panovníky na našem území etablovala vcelku rychle, nicméně pohanství nebo jeho stopy mezi prostým lidem přežívaly ještě po staletí. Jednou a touž církví však byla de facto celá země (bez ohledu na sociální postavení), kromě příslušníků židovského vyznání.

Institucionální podobu církve představovala biskupství, dnes zvané diecéze. Pod ně patřily kapituly, vikariáty a konečně farnosti, rovněž ale i kláštery. Zatímco role biskupa byla v dnešní terminologii politickou a manažerskou a tvořila tak do jisté míry analogii světské moci se vším, co k tomu patřilo, v klášterech byla pěstována asketická zbožnost a zdejší klidný a mírumilovný svět rozjímání se radikálně odlišoval od přepychu tehdejších vysokých církevních hodnostářů (i když samozřejmě existovala řada výjimek, vzpomeňme svatého Vojtěcha).

Řeholní život vznikal často právě jako reakce na přílišnou světskost a přepych "vyššího církevního menežmentu" a kláštery vyvíjely často marnou snahu o autonomii, tedy o nezávislost na biskupech a přímému podléhání papeži.

Další reakcí na středověké nemravné praktiky v některých církevních kruzích se stala reformace, v našich zemích spojená zejména se jménem Jana Husa. Ten, podobně jako jiní reformátoři, spojil kritiku špatných církevních praktik s podstatnou reformou samotného církevního učení, díky čemuž byl, a to oprávněně, prohlášen za heretika. Inkvizice jako dohled nad správností církevního učení se v některých případech uchylovala k velmi krutým trestům, obvykle upalování, což se stalo i Husovým osudem. Tato krutost jakoby se odrazila v tom, co přišlo poté. Radikální husité, následující svého "zakladatele" již snad jen jménem, plenili zemi pod heslem kdo není s námi, je proti nám. Tak lehlo popelem nejen mnoho klášterů (jejichž obyvatelé byli povražděni, řeholnice ještě často i znásilněny), ale i vesnic, hradů a tvrzí.

Po Husovi se zde rozvinulo hned několik křesťanských církví, kromě kališníků například čeští bratři nebo luterání. V době pobělohorské však došlo k násilné rekatolizaci, což ve spojení s bolestnými třiceti lety války znamenalo pro zemi pohromu, bídu a výrazný úbytek obyvatel.

Nyní k církevnímu majetku. Ten představoval jednak samotné stavby (kláštery, kostely, špitály, fary apod.) s jejich inventářem, jednak zdroje na jejich provoz. Proto například kláštery měly hojně lesů, polností i hospodářských zvířat, jež obhospodařovali buď zčásti i členové řádu, vždy však zejména poddaní spadající komendátně ke klášteru. Kláštery vařily též pivo, nebo provozovaly jinou drobnou výrobu.

Také každá farnost, která mohla podléhat ve věcech patronátního práva panovníkovi nebo klášteru, měla vlastní majetek určený na krytí jejího provozu. V menších církvích byla organizační struktura značně jednodušší, ale v principu podobná.

Majetek jednotlivých církevních obcí tedy pocházel v první řadě od patrona (který též platil mzdu duchovnímu správci), dále z výnosů z polí, lesů a později též z peněžních vkladů či jiných zdrojů. Nejmenší část pocházela od samotných věřících. Těm angažovaným naopak byly vypláceny jisté částky za pravidlené aktivity ve farnosti, například varhaníkovi, kostelníkovi, ministrantům a jiným pomocníkům.

Majetek církevních obcí naopak téměř nikdy nepocházel z tzv. čarodějnických procesů, jak se často traduje. Ty významné na našem území probíhaly zejména v 17. století na Šumpersku pod hlavičkou nedostudovaného právníka Jindřicha Františka Bobliga z Edelstadtu. Jeho těžko pochopitelný projev zvůle snad vysvětluje fakt, že to byl právě on, kdo měl největší prospěch ze zabaveného majetku takzvaných kacířů.

Přestože se mnohdy církevní majetek různě zabavoval či umenšoval (Josef II. například zrušil řadu klášterů i farností), model financování církví stále zůstával podobný. Za první republiky došlo k dalšímu znárodňování majetku šlechty a církví, nicméně i tak zůstával majetek v užívání církve, aby byla zachována kontinuita hospodaření. To se změnilo až nástupem komunismu v padesátých letech. Stát sám převzal financování církví na svá bedra. Kromě uzavření a zestátnění klášterů i mnohých kostelů došlo uvěznění a internaci tisíců kněží a řeholníků, někteří duchovní byli i popraveni. Bylo nenávratně zničeno, případně rozkradeno tolik církevních objektů i předmětů, jak tomu nebylo od dob třicetileté války.

Zatímco některé stavby, zejména velká část kostelů v lepším či horším stavu socialismus přežila, hůře dopadly kláštery, které byly neuvěřitelným způsobem zdevastovány. Nebylo vzácností, když se zde chovala prasata či jiný dobytek (což mimochodem potkalo i slavnou rotundu svaté Kateřiny ve Znojmě), působila zde armáda, v lepším případě zde bylo skladiště.

Současná snaha o vyrovnání s církvemi neřeší ani tak tyto nedozírné škody, jež byly napáchány, jako spíše mění model financování ze státního na financování pouze z vlastních zdrojů s tím, že opravy významných památek může spolufinancovat stát nebo EU. Zároveň by vyrovnání odblokovalo majetek, který brání rozvoji měst a obcí. A konečně by se dosáhlo toho, co již řadu let žádá česká veřejnost, totiž odluky církví od státu.

Na druhou stranu značná nevole veřejnosti zaměřená proti vyrovnání, které by (mimo navrácení některých lesů a polností) ročně představovalo platbu asi ve výši jedné promile státního rozpočtu po dobu třiceti let, nastoluje otázku, může-li existovat jiné řešení. Tím nejhorším možným je zakonzervovat současný stav. Naopak provést odluku církví bez jakéhokoli majetkového vyrovnání staví tyto církve do role insolventních správců majetku, kdy jediným schůdným řešením je tohoto majetku nebo alespoň jeho nemalé části se zbavit. Tedy zbavit se některých kostelů, domovů důchodců, hospiců, azylových domů apod. Kostelů samozřejmě i s inventářem (sochy, obrazy, varhany...), který by šel zřejmě do soukromých sbírek, při nedostatku poptávky v tuzemsku snad i do zahraničních. Samotné kostely je jistě možné užívat například jako koncertní síně či muzea, ale nelze předpokládat, že by se našlo dostatek solventních zájemců z oblasti kultury. Naopak pro věřící i mnohé jiné kulturně založené občany je nepřípustné, aby chrámy sloužící po staletí k pozvednutí lidského ducha k Bohu, skončily v lepším případě jako diskotéky.

Přesto lze o posledně uvažované možnosti uvažovat jako o možném východisku z patové situace, pokud se církve vzájemně takto dohodnou (kdyby odstoupila pouze katolická církev, ostatní církve by kvůli ní výrazně tratily). Církve by nezanikly a působily by v nějaké podobě i nadále, pouze kulturní dědictví naší země by se i díky naší generaci poněkud umenšilo. Možná se můžeme oprávněně ptát, zda by vlastně takto více nevystihovalo bídu ducha naší společnosti, opájené populárními frázemi, o jejichž původu v socialistických učebnicích dějepisu a občanské nauky se taktně mlčí, nebo spíše již ani neví, neb jsme je dávno přijali za své.

Poznámka: Nejsem historik ani odborník na církevní právo, proto prosím čtenáře za prominutí případných nepřesností. Pana Martina Kavku prosím o opravy omylů, pokud jsem se jich dopustil. Děkuji.

Autor: Ondřej Kolář | středa 11.1.2012 7:30 | karma článku: 12,85 | přečteno: 689x
  • Další články autora

Ondřej Kolář

Smečky

Byly jednou dvě smečky nespecifikovaného živočišného druhu. Ta jedna žila v hojnosti a stabilitě. Ta druhá byla napůl rozvrácená a hladová.

16.11.2015 v 9:17 | Karma: 9,84 | Přečteno: 303x | Diskuse| Společnost

Ondřej Kolář

Lidé, bojme se!

Ne uprchlíků, ne Ruska, ne Ukrajiny, ne USA, ne EU, ne sucha či povodní. Ne levice, ne pravice, ne inflace, ne nezaměstnanosti. Bojme se především sami sebe.

14.8.2015 v 12:05 | Karma: 14,60 | Přečteno: 866x | Diskuse| Společnost

Ondřej Kolář

Islám je zástupný problém

Je to skutečně islám, co nás nejvíc ohrožuje? Podíváme-li se do historie, během níž islám existoval v našem sousedství, zjistíme, že to především byly "naše" války či ideologie, které nás nejvíce drtily.

14.5.2015 v 12:00 | Karma: 10,78 | Přečteno: 1085x | Diskuse| Společnost

Ondřej Kolář

Dynamický Zeman

Miloš Zeman je přední politik této země. Jako málokterý jiný se zapsal a ještě jistě zapíše do paměti mnohých.

28.4.2015 v 16:15 | Karma: 17,21 | Přečteno: 514x | Diskuse| Společnost

Ondřej Kolář

Imigrace

Namísto nářků nad imigrací, namísto velmi krátkozrakých návrhů na řešení se raději snažme pochopit problém v širším kontextu.

24.4.2015 v 11:50 | Karma: 11,69 | Přečteno: 906x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Vlak po nárazu do stromu vrátil na koleje jeřáb, trať je opět v provozu

2. května 2024  18:56,  aktualizováno  3.5 15:56

Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek vykolejil osobní vlak, skočila v pátek kolem...

Škody po požáru v Mionší jsou jen minimální, prales podle hasičů někdo zapálil

3. května 2024  11:46,  aktualizováno  15:54

Hasičští experti se vrátili do terénu, aby vyšetřovali příčinu požáru v pralese Mionší v Dolní...

Musíme to řešit rychle, říká Válek. TOP 09 má po konci Tuleji čtyři možnosti

3. května 2024  15:46

Hledá se nový ministr. Zn.: Rychle. Takový inzerát by si teď mohla dát vládní TOP 09 poté, co...

V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině

3. května 2024  15:44

Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 47
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 922x
Člověk s vlastními názory, které obvykle leží mimo mainstream.

Seznam rubrik